Terugblik: Euregio-concert 8 november 2015
- Gegevens
- Geschreven door Raymond Nypels
Het Euregionaal concert zonder Grenzen in de prachtige kapel van Maria Roepaen zondag 8 november jongstleden was voor het in grote getale opgekomen publiek een verrassende en gedenkwaardige gebeurtenis.
Voor het beluisteren van de muziek klik op onderstaande titels:
Sunt Lacrimae
Benedictus
Lambscapes
Foto-impressie van het concert op 08 november 2015.
©Foto's: Raymond Nypels en Marian Leideritz
De burgemeester van Gennep, Peter de Koning, tevens beschermheer van het Genneps Vocaal, memoreerde in zijn inleiding dat het concert is geïnitieerd door het euregionaal samenwerkingsverband van vier grensgemeenten: Gennep en Bergen in Nederland en Goch en Weeze in Duitsland. Het wordt ondersteund door de Euregio Rijn-Waal. Doelstelling van de samenwerking van deze vier gemeenten is de contacten tussen culturele/muziek verenigingen over de grens heen te bevorderen. De Männergesangverein Frohsinn 1904 uit Goch onder leiding van dirigent-pianist-solist Thomas Janssen liet zien dat ze het plezier in zingen hoog in het vaandel hebben staan. Dit al ruim een eeuw bestaande koor presenteerde een repertoire gebaseerd op “volkstümliche” muziek. Muziek die goed en gemakkelijk in het gehoor ligt en voor iedereen toegankelijk is. In het prachtige 'Jerusalem' nam dirigent Thomas Janssen, al piano spelend én dirigerend, de bas-solo op indrukwekkende wijze voor zijn rekening. Het Vocaal verraste het publiek met een compleet ander repertoire. Waar de vaste volgers het Genneps Vocaal Ensemble kennen van uitvoeringen van klassiek mannenkoor repertoire, van Palestrina tot Diepenbrock, van het Duits romantisch klassieke repertoire tot werken van bijvoorbeeld Poulenc en Martinu, lieten de zangers nu het resultaat horen van een ontdekkingstocht in de hedendaagse klassieke muziek. Onder de bezielende leiding van gids Ernst Lamers verdiepten ze zich in werken van Eric Lane Barnes, Veljo Tormis (1930, Estland) en Karl Jenkins, allen hedendaagse componisten.
|
Werken van Carl Orff en Kurt Weill uit de eerste helft van de vorige eeuw completeerden een programma dat het publiek soms ademloos (de intro van Sunt lacrimae rerum van Orff, het verstilde slot van het Benedictus van Jenkins) beluisterde. Ook het aangrijpende maar minder toegankelijke Berliner Requiem van Kurt Weill op tekst van Bertold Brecht wist menig toeschouwer te bekoren.
Het Benedictus uit 'The armed Man: A Mass for Peace' van Karl Jenkins was het door beide koren gezamenlijk uitgevoerde waardige sluitstuk van het concert. Hierin sopraan Kathelijne Mutsaarts als soliste, Harm Vullings en Jeroen Hopmans op euphonium, Theo Voesten aan de grote trom en de vaste Vocaal pianiste/organiste Oksana Baljva aan het orgel. Uit een van de reacties na het concert: ‘…en het Benedictus was inderdaad zoals je al aankondigde prachtig. Jullie pianiste / organiste was erg goed, de slagwerker was erg goed, en die twee mannen op hun euphonium waren een prachtige toevoeging. Het zong op de terugweg nog heerlijk door in mijn hoofd.’ ‘…al wil ik toch even schrijven dat ik van Het Dorp wel minder onder de indruk was dan van de andere liederen. Het lijkt me wel mooi om te zingen, maar de timing van de coupletten is voor een enkele zanger te doen zoals het hem uitkomt, voor een groep zangers a hell of a job. ’Wat een prachtig concert hebben jullie gegeven! Ook na de pauze zat ik bij jullie liederen weer op het puntje van mijn stoel (bank), zo mooi!’ ‘…en een groot compliment voor de dirigent dat hij die moeilijke stukken (Weill, Tormis) oppakt. Ik kende ze niet en was enorm onder de indruk van hoe mooi het was - jullie zijn bijzonder goed.’ |
|||||||||||||||||||
Het door het GVE uitgevoerde programma:
|
||||||||||||||||||||
Nog een opname van enkele uitgevoerde werken: |