- Gegevens
- Laatst bijgewerkt: zaterdag 09 december 2023 17:16
'Come to the Music': Geslaagd duo concert
4 november 2018 concerteerden het Genneps Vocaal samen met de Gemengde zangvereringing Caecilia uit Ottersum in de St Martinuskerk in Gennep.
Lees het verslag van Mat Knapen: Terugblik op ‘Come to the Music’
Dat nog zoveel mensen aan de lokroep van beide koren gehoor hadden gegeven mag een wonder heten. Immers er was onder meer concurrentie van het Konzert Ohne Grenzen, de harmonie uit Ottersum/Ven-Zelderheide en het Boxmeers Vocaal Ensemble. Niet uit te sluiten valt, dat de moderne aard van het programma plus de kwaliteit van beide koren ook een rol speelden in de opkomst.
Als Oksana Baljva de eerste noten voor beide koren op haar vleugel heeft aangeslagen zet eerst Peter Broekmans zijn Caecilia aan tot het zingen van de eerste zin van ‘Ye sons and daughters’ van Volckmar Leisring. Op aangeven van Ernst volgt direct het antwoord van het GVE, op zijn beurt gevolgd door afwisselende alleluja’s van beide koren. De teerling is geworpen en kwam zeer goed terecht. De voorzitster van Caecilia heet vervolgens alle aanwezigen welkom. Ze meldt langs haar neus weg, dat het programma ook bij een plotse ramp gewoon zal worden afgewerkt net zoals het orkest op de Titanic deed. Daarna volgt Improperia van Giovanni P. da Palestrina a capella gezongen door het GVE. Dat lied komt naar mijn idee perfect uit de verf. De vertolking daarvan kreeg achteraf van diverse kanten zelfs veel lof toegezwaaid.
Na deze veelal oudere voorgerechten volgt de moderne hoofdmaaltijd: ‘Frostiana’. Dat werk bestaat uit zeven gedichten van Robert Frost op muziek gezet door Randall Thompson en afwisselend gezongen door Caecilia en het GVE met begeleiding op de vleugel van Alex van de Zand en Oksana Baljva. Achteraf hoor ik gemengde commentaren op deze onderdelen. Sommigen vonden deze muziek ‘te zwaar’ of deze serie ‘te lang’. Anderen waren er laaiend enthousiast over. In elk geval had menigeen wel graag de teksten op schrift erbij gehad, zodat beter was te volgen waarover precies werd gezongen.
Vervolgens zingen het GVE en Caecilia afwisselend delen van ‘Dirait-on’ van Morton Lauridsen met een gezamenlijk gezongen slot en pianobegeleiding van Oksana Baljva. Tegen het eind rammelde de samenzang wat, maar gelukkig was daar aan het slot geen sprake meer van. Dan brengt het GVE a capella ‘Sunt lacrimae’ van Carl Orff tot leven. Het droevige stuk over de ellende van een bombardement op Solingen wordt prima vertolkt. Maar tegen het eind gaat het toch mis. De gevolgen van het bombardement eindigen - heel toepasselijk overigens - chaotisch. Of de bezoekers dat gemerkt hebben? GZV Caecilia voert daarna het ’Sanctus’ uit het Stabat Mater van Karl Jenkins uit met pianobegeleiding van Alex van de Zand. Klinkt prima.
Tot slot stelde het Vocaal zich achter Caecilia op om samen het machtige ‘Omnia Sol’ van Z. Randall Stroope te laten horen onder leiding van Peter Broekman met Alex van de Zand op de piano. Dan volgt een dankwoord van de voorzitter van het GVE en als uitsmijter ‘Come to the Music’ van Joseph M. Martin onder leiding van Ernst Lamers met Oksana Baljva achter de vleugel en Lotte Wiermans op piccolo. De gezamenlijke uitvoering van deze twee slotstukken heeft in mijn oren veel bezoekers aangesproken: ik hoorde diverse keren lovende commentaren als ‘prachtige werken’, ‘prima gezongen’ enz. Al met al een prima concert met een tevreden publiek, zoals tijdens de drukbezochte nazit in Hotel De Kroon vaak werd benadrukt.
Gennep, 6-11-2018
MK